ДОВІДКА
про підсумки методичної роботи з педагогічними кадрами
Центру позашкільної освіти ім. О.Разумкова
у 2022/2023 н.р.
Методична робота у закладі освіти – цілісна система дій та заходів, спрямованих на розвиток ініціативи і творчості педколективу в процесі вирішення проблеми особистісно-орієнтованого освітнього процесу, на покращення та вдосконалення системи знань, умінь і навичок вихованців через впровадження інноваційних технологій. Головні зусилля методичної служби було зосереджено на розбудові соціально-орієнтовного освітнього процесу, наданні реальної, дієвої допомоги педагогічним працівникам у підвищенні їхньої професійної майстерності, створенні творчої атмосфери, такого морально-психологічного клімату, який сприяв пошуку кращих технологій педагогічної праці, ефективному втіленню інновацій, мотивації до високої результативності у професійній діяльності, покращенню якості освіти, У 2022/2023 н.р. методична робота ЦПО ім. О.Разумкова була спрямована на вирішення загальної методичної проблеми закладу «Розвиток професійно-розвиваючого середовища у Центрі позашкільної освіти ім. О.Разумкова».
Зміст методичної роботи у Центрі позашкільної освіти ім. О.Разумкова в 2022/2023 н.р. базувався на:
У 2022/2023 н.р. працювали 4 методичні об`єднання педагогічних працівників:
На початку 2022/2023 навчального року була спланована робота методичної ради ЦПО ім.О.Разумкова, яка забезпечує безперервний, системний характер науково-методичної роботи, безпосередньо пов’язаної з проблемами, над якими працюють педагоги, ходом і результатами якого є освітній процес, покликана координувати зусилля різних методичних структур закладу та творчих педагогів, здійснювати пошук шляхів ефективної реалізації завдань позашкільної освіти, визначених відповідними нормативно-правовими документами, упровадження інтерактивних технологій та організація інноваційного процесу навчання.
Упродовж 2022-2023 навчального року відбулося 4 засідання методичної ради, на яких розглядалися наступні питання:
Організація інформаційно-методичного супроводу керівників гуртків, які атестуються.
10.Про підготовку до проведення тижня фахової майстерності «Інновації: від складного до простого»
Робота методичних об’єднань була спрямована на розкриття професійного потенціалу кожного педагога, створення умов для інноваційної діяльності, до пошуку і змін, удосконалення методичної підготовки, підвищення фахової майстерності педагогів щодо методики проведення занять
Засідання методичних об’єднань були сплановані і проведені згідно плану роботи. Упродовж 2022/2023 навчального року відбулося по 4 засідання методичних об’єднань в кожному напрямку (всього 16).
Ланцова О.М., голова МО педагогів хореографічних колективів, циркового та театрального мистецтва, зробила акцент на застосуванні освітніх ресурсів як інструменту педагога для формування мотивації у дітей на профорієнтацію, підвищення педагогічної компетентності та удосконалення методичної майстерності завдяки організації та презентації результатів самоосвіти, власної культури праці, культури мислення, креативності та творчості.
Методична робота вокально-інструментального напряму була спрямована на подальше впровадження інноваційних форм та методів роботи. Засідання методичних об’єднань педагогів були спрямовані на пошук нових форм методичної роботи та впровадження особистісно-орієнтованого навчання в освітньому процесі, в роботі творчої лабораторії MuzLab.
Рощенюк О.А. як голова методичного об’єднання педагогів еколого-натуралістичного напряму акцентувала увагу педагогів на запровадженні в освітній процес інноваційних технологій навчання: проєктних, елементів «stem-технологій», використання різноманітних цифрових ресурсів (особливо під час навчання у змішаному форматі), впровадження інноваційних методик дослідницької роботи, які мотивують до навчання, розвивають базові компетентності сучасних дітей; спрямувала методичну роботу на розширення освітнього простору для забезпечення умов для професійного розвитку педагогів, акцентувала увагу на практичній та дослідницькій роботі, на формуванні екологічної поведінки та практичній природоохоронній діяльності вихованців гуртків.
Основним напрямом діяльності методичного об’єднання відділення науково-технічної творчості по вдосконаленню науково-методичного забезпечення було залучення вихованців до активної діяльності з набуття техніко-технологічних умінь і навичок, розширення наукового світогляду, підготовка до активної науково-дослідної роботи та оволодіння практичними уміннями та навичками, упровадження інноваційних технологій навчання.
Освітній процес у закладі був організований відповідно до навчальних планів та різнорівневих програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України та навчальних програм, схвалених засіданням методичної ради ЦПО ім. О.Разумкова та затверджених наказом управління освіти і науки Бердичівської міської ради за № 196/01-04 від 12.09.2022р.
У звітному навчальному році були оновлені та затверджені наступні навчальні програми:
Методична супровід педагогів у проходженні атестації
Завдання методичної служби під час науково-методичного супроводу педагогів, що атестуються – розкрити професійний потенціал кожного, стимулювати інноваційну діяльність, заохочувати до пошуку і змін. Участь в атестаційних заходах сприяє фаховому зростанню педагогічних працівників, розвитку їх творчого потенціалу, досягненню більш високих показників якості особистісного розвитку вихованців гуртків, а також надає можливість здійснювати порівняльний аналіз своєї роботи з роботою своїх колег.
У поточному навчальному році атестувалися 8 педагогів: Осікова О.В., керівник гуртка «Петриківський розпис»; Кузьмук К.О., культорганізатор; Ваховська Н.О., керівник гуртка «Юні натуралісти-дослідники»; Сторожук О.М., керівник гуртка «Квіткова фантазія»; Захарчук Т.О., керівник Зразкового ансамблю сучасного танцю «Шакті»; Криворучко Є.Г., керівник гуртка «Судномоделювання»; Корнійчук Н.М., керівник гуртка «Декоративна композиція»; Харчук Е.Й., керівник вокального ансамблю «Золотий ключик»
Атестація для педагогів – це завжди відповідальний та хвилюючий момент. Як завжди атестації передували звіти педагогів, на яких керівники гуртків презентували свої педагогічні напрацювання. Результати атестації переконують в тому, що наші педагоги готові до роботи в сучасних умовах. Методична служба організувала супровід проведення атестаційних заходів: консультації, підготовку, корекцію та аналіз відкритих занять.
У 2022/2023 н.р. з метою забезпечення якісного та професійного рівня діяльності педпрацівників, згідно графіка та перспективного планування пройшли курсову перепідготовку педагоги: Вялова О.В. (ЖОІППО), Морозова О.А. (ЖОІППО), Кузьмук К.О. (ЖОІППО), Боровська О.В. (ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПНУ), Ваховська Н.О. (ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПНУ).
Адміністрація та методична служба закладу підготували матеріали на підтвердження звання «Зразковий художній колектив» системи МОН України ансамблю естрадного танцю «О-ля-ля», керівник гуртка-методист Думинська І.В., ансамблю сучасного танцю «Шакті», керівник Захарчук Т.О., ансамблю фольклорного співу «Вінець», керівник гуртка-методист Куліченко Л.С. , ансамблю танцю «Яринка», керівник Кабанчук Ж.В.
Відвідування та аналіз гурткових занять та виховних заходів, майстер-класів
Функціонування системи освіти у 2022/2023 н.р. в умовах воєнного стану характеризується інтенсивним пошуком нових підходів до навчання, інноваційних форм організації освітнього процесу, ефективних педагогічних та інформаційних технологій, саме тому підтримка активного упровадження інновацій в освітню галузь під час війни є одним із ключових напрямів методичної роботи закладу. Варто зазначити, що в цей складний час і самі педагоги стали більш активно вести пошук шляхів вирішення проблем в організації освітнього процесу.
Аналіз моделі професійної компетентності та умов, що стимулюють професійне зростання педагога дали можливість більш цілісно вивчити процес удосконалення професійно-педагогічної майстерності керівника гуртка, розглянути освітню ситуацію в різних аспектах та ракурсах, визначити цілі та завдання, відповідно до яких має відбуватися процес підготовки педагога, а самому ж педагогу – визначити власний рівень професійної компетентності, створити індивідуальну траєкторію професійного зростання, спрогнозувати програму самотворення, саморозвитку та самореалізації.
З метою підвищення професійної майстерності педагогічних працівників, пропаганди ефективного педагогічного досвіду, розкриття практичних можливостей використання інноваційних, інтерактивних технологій та методик, які допомагають зробити освітній процес цікавим, різноманітним, ефективним, сучасним, висвітлення кращих педагогічних надбань та обміном досвіду педагогів Центру в закладі було проведено 3 методичні тижні фахової майстерності керівників гуртків:
Основними завданнями проведення методичних тижнів є розвиток ініціативи та творчого пошуку педагогічних знахідок, секрети власної педагогічної майстерності, упровадження в практичну діяльність перспективного педагогічного досвіду і організація обміну досвідом роботи педагогів закладу. Основним завданням творчої лабораторії «MuzLab» була демонстрація музичних експериментів через основні види освітньої діяльності.
Програма проведення методичних тижнів поєднала різні напрями роботи педагогів. 8 педагогів Центру провели відкриті заняття гуртків в межах атестації:
Педагогічні працівники, які атестувалися в поточному навчальному році, продемонстрували високий рівень професійної майстерності з підготовки та проведення занять, що було враховано у роботі атестаційної комісії.
Відповідно до затверджених графіків проведено 25 запланованих відкритих заходів, розробки занять оформлені відповідно до вимог та зберігаються у методичному кабінеті ЦПО ім. О.Разумкова.
У рамках методичних тижнів проведено 25 відкритих занять:
Потрібно відмітити різноманітність форм та методів організації освітнього процесу, які продемонстрували педагоги під час проведення методичних тижнів:
Відкриті заходи керівників гуртків, культорганізатора, психолога закладу пройшли на високому методичному рівні, у кожного можна виділити найбільш цінне в організації освітнього процесу: правильний вибір форм, методів та прийомів навчання, використання новітніх інформаційних технологій в поєднанні з традиційними, які стимулювали активність та пізнавальний інтерес дітей до навчання, педагогів – до підвищення рівня професійної майстерності.
Для задоволення конкретних запитів педагогічних працівників використовувалися індивідуальні форми методичної роботи - наставництво, консультації, самоосвіта, стажування. Їх вибір залежав від рівня освіти, професійної компетентності, специфіки діяльності, індивідуальних можливостей та інших характеристик педагогічних працівників. Методистами закладу були проведені індивідуальні та групові консультації з педагогами: Рощенюк О.А. – 102, Ланцова О.М. – 68 , Музиченко Д.М. – 90, Пінчукова Т.А. – 54. Всього: 214 консультацій для педагогів.
Дослідження тематичних питань з організації методичної роботи у закладі
Відповідно до річного плану ЦПО ім. О.Разумкова на 2022-2023 н.р. завідувачем відділу методичного Рощенюк О.А. вивчались наступні питання:
2.«Про створення методичною службою ЦПО ім. О. Разумкова електронних ресурсів для оптимізації та підвищення ефективності освітнього процесу закладу» (Рощенюк О.А.).
З метою системного та обґрунтованого вивчення даних питань зав.відділом методичним розроблено методичні рекомендації з методики дослідження даних питань у закладі. Результати вивчення узагальнені у вигляді аналітичних довідок (1, 2, 3).
Вивчення та узагальнення перспективного педагогічного досвіду
На етапі реформування освіти актуальною стає проблема перебудови освітнього закладу у напрямку інноваційної діяльності, заснованої на педагогічному пошуку ефективних шляхів самореалізації особистості педагога та вихованців гуртків. Головним показником творчої діяльності педагога є наявність педагогічних знахідок, ідей, що згодом утворюють педагогічний досвід. Перспективний педагогічний досвід визначає зміст освіти, істотно впливає на форми і методи, організаційну структуру педагогічного процесу, саме тому проблеми вивчення, моделювання, узагальнення і поширення перспективного педагогічного досвіду є одними з пріоритетних завдань для нашого педагогічного колективу.
Перспективний педагогічний досвід – це оптимальна діяльність педагога, що є результатом творчого пошуку, несе в собі елементи новизни, спрямована на вирішення актуальних завдань навчання і виховання, забезпечує стійку ефективність освітньої діяльності. Відповідно до річного плану ЦПО ім. О.Разумкова у 2022-2023 н.р. вивчено та узагальнено досвід:
Про бажання підвищувати свій професійний рівень, удосконалювати педагогічну майстерність свідчить те, що упродовж року педагоги брали активну участь у різноманітних методичних заходах:
виступ: Пінчукова Т.А. «Позашкілля – драйвер науково-технічної творчості»,
Рощенюк О.А «ЦПО ім. О. Разумкова - професійний орієнтир для молоді»;
виступ керівника гуртка «Любителі домашніх тварин» Яремчук Ю.І. «Природа як засіб емоційної та психологічної підтримки дітей (ВПО) в умовах воєнного стану»;
Виступ Ваховської Н.О. «Перспективи та ризики розвитку екологічно-натуралістичної освіти ЦПО ім. О. Разумкова»
З метою залучення педагогів закладу до інноваційної діяльності, впровадження в практику роботи нових досягнень педагогічної науки, мистецтва, екології було організовано участь педагогів у фахових конкурсах. Результати самоосвітньої діяльності педагогів були узагальнені у вигляді методичної продукції та представлені на конкурсах різного рівня. Результатом системної науково-методичної роботи педагогів Центру позашкільної освіти ім. О. Разумкова є участь та перемоги у фахових конкурсах:
- Відкритий рейтинг якості позашкільної освіти «Золота когорта позашкільників»;
- Всеукраїнський конкурс програм, навчально-методичних матеріалів та віртуальних ресурсів з еколого-натуралістичного напряму позашкільної освіти;
- Всеукраїнська щорічна заочна виставка видавничої продукції з еколого-натуралістичного напряму. Заочні педагогічні читання «Позашкільна педагогіка»;
- Всеукраїнський конкурс майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів «Джерело творчості»;
- Обласний конкурс «добрих практик» освітян «Сучасна освіта Житомирщини»;
- відкритий конкурс-виставка професійної майстерності педагогів закладів позашкільної освіти «Сучасне заняття гуртка: МАЙСТЕРність.ІнноваціЯ»
В 2022/2023 н.р. у конкурсах взяли участь 12 педагогів, які представили свої методичні розробки та програму гуртка закладу позашкільної освіти.
Необхідно відзначити, що в 2022/2023 навчальному році значно зросла активність участі педагогів усіх відділень у фахових конкурсах. 12 керівників гуртків взяли участь у 6 конкурсах, було представлено 15 науково-методичних розробок, дидактичний посібник, навчальна програма гуртка. Кількість призових місць – 18.
Висвітлення власного педагогічного досвіду є важливим фактором професійного зростання, сприяє рефлексії. Педагоги закладу активно розміщують публікації в інтернет-виданнях, на фахових виданнях та платформах «Всеосвіта», «НаУрок» - Смичок Б.І., Ваховська Н.О., Думинська І.В., Музиченко Д.М., Захарчук Т.О.
Інноваційна діяльність педагогів
У поточному навчальному році інноваційна діяльність закладу базувалась на реалізації таких заходів:
Згідно річного плану роботи в закладі була організована робота з молодими спеціалістами для надання необхідної допомоги в оволодінні методикою викладання, розвиток творчих вмінь, формування їхньої педагогічної майстерності. Згідно затвердженого плану роботи діяла Школа молодого педагога, кураторами якої були Пінчукова Т.А., Ваховська Н.О., Рощенюк О.А., Ланцова О.М. Засідання школи наставництва проводились згідно затвердженого плану роботи в груповій та індивідуальній формі.
У 2022-2023 н.р. навчанням у Школі молодого педагога було охоплено 8 педагогів, стаж яких становить до 5 років, а саме: Швед К.О., Оксенюк К. О., Марущак Л.В., Мовчан Б.С., Ярославець О.В., Якимчук О.В., Кузінський Ю.А., Томас Є.В.
У 2022/2023 н.р. обговорювалися наступні питання на заняттях з учасниками школи:
Проводились групові та індивідуальні консультації для молодих педагогічних працівників з метою надання їм допомоги у розв’язанні складних питань.
Аналіз і узагальнення організації роботи методичної роботи в закладі, а також власний досвід кожного керівника гуртка і педагогічного колективу в цілому дають можливість розглядати методичну службу, самоосвітню діяльність педагогів як достатньо активну, саморегульовану, особистісно та професійно значущу пізнавальну діяльність, спрямовану на самовдосконалення, саморозвиток і самореалізацію.
1.5. Результативність організаційно-масової та виховної роботи закладу
Відповідно до Закону України «Про освіту», Концепції Нової української школи виховання є невід’ємною складовою освітнього процесу, наскрізним процесом, що охоплює усі сфери життя і має ґрунтуватися на життєвих та суспільних цінностях. З метою реалізації Концепції виховання дітей та молоді у національній системі освіти, Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України та заходів щодо її реалізації до 2025 року (наказ МОН № 527 від 06.06.2022), Листа Міністерства освіти і науки від 10.08.22 р. №1/9105-22 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022-2023 н.р. Центр позашкільної освіти ім. О.Разумкова створює умови для надання кожному вихованцю можливостей життєвого вибору, вироблення ціннісних поглядів на світ. В умовах освітнього процесу виховання розглядається як формування і розвиток соціалізованого інтелекту. Саме виховання спрямоване на засвоєння духовно-моральних і соціально-культурних цінностей. ЦПО ім.Разумкова в організації виховної та організаційно-масової роботи керується листами та наказами МОН України, Українського державного центру позашкільної освіти, Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді, Державної служби якості освіти України, Національного центру «Мала академія наук України», обласних закладів позашкільної освіти та управління освіти і науки Бердичівської міської ради.
Виховна робота у закладі є системною та реалізується з урахуванням ідеї, мети, завдань, цінностей виховної системи ЦПО ім. О.Разумкова «Джерела освіти для серця», особливостей освітнього процесу закладу позашкільної освіти в умовах дії воєнного стану.
Виходячи з вищезазначеного, основними напрямками та завданнями виховної та організаційно-масової роботи у ЦПО ім.. О.Разумкова є:
У жорстоких реаліях воєнного стану в Україні ми, освітяни, поставили перед собою завдання, над вирішенням яких працювали впродовж 2022-2023 н.р.: об’єднати зусилля педагогічної та громадської спільнот на засадах взаєморозуміння, співробітництва щодо захисту прав та свобод усіх учасників освітнього процесу, оволодіння дітьми універсальними цінностями та моделями поведінки, які складуть основу світової культури.
Відділ організаційно-масової роботи ЦПО ім.О.Разумкова упродовж 2022/2023 навчального року спрямовував свої зусилля на формування компетентної, соціально зрілої та конкурентоспроможної творчої особистості, носія національних цінностей і загальнолюдських надбань, вироблення у дітей гуманістичної орієнтації на досягнення успіху, здоров’я, високих результатів власної діяльності, орієнтації на саморозвиток, самореалізацію, саморефлексію в особистісному, духовному та професійному аспектах, шляхом залучення вихованців Центру та здобувачів освіти закладів загальної середньої освіти до участі в різноманітних масових заходах. При плануванні та проведенні організаційно-масової роботи використовувалися різнопланові форми заходів: конкурси, змагання, виставки, участь в суспільно-громадських акціях, конкурсно-розважальні програми, навчальні екскурсії, авторські виставки, майстер-класи, зустрічі з цікавими людьми, вітальні, екологічні стежини, челенджі, творчі майстерки, хаби, воркшопи.
Центр позашкільної освіти імені Олександра Разумкова, управління освіти і науки виконавчого комітету Бердичівської міської ради. Комплексний багатопрофільний позашкільний навчальний заклад.
КОНТАКТИ13301, м. Бердичів, вул. Вінницька 21(04143) 2-11-89 Тел.cpo.razumkova@ukr.net