СХВАЛЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО
педагогічною радою Наказ ЦПО ім.О.Разумкова
ЦПО ім. О.Разумкова від_____№_________
Протокол № _________________________
Від року (підпис)
ПОЛОЖЕННЯ
про внутрішню систему забезпечення якості освіти
у Центрі позашкільної освіти ім. О.Разумкова
м.Бердичева Житомирської області
ЗМІСТ
І. Загальні положення
Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти у Центрі позашкільної освіти ім. О.Разумкова (далі – Центр) розроблено відповідно до Закону України «Про освіту». Система забезпечення якості освіти складається із системи забезпечення закладом якості освітньої діяльності та якості позашкільної освіти (система внутрішнього забезпечення якості освіти).
Внутрішня система забезпечення якості освіти у Центрі позашкільної освіти ім. О.Разумкова розбудовується на виконання статті 41 Закону України «Про освіту» для спрямування та контролю діяльності закладу щодо забезпечення якості освіти.
Процес створення та реалізації внутрішньої системи забезпечення якості освіти ЗПО базується на таких принципах:
Метою розбудови та функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у Центрі позашкільної освіти ім.О.Разумкова є гарантування якості освіти; формування довіри громади до ЗПО; постійне й послідовне підвищення якості освіти.
Відповідальність за впровадження внутрішньої системи якості освіти в Центрі позашкільної освіти ім. О.Разумкова покладається на директора закладу.
ІІ. Стратегія та процедури забезпечення якості позашкільної освіти
Внутрішня система забезпечення якості освіти базується на принципах:
Внутрішня система забезпечення якості освіти у закладі включає:
Завданнями внутрішньої системи забезпечення якості освіти Центру є:
Основними функціями внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:
Об’єктами внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:
Суб’єктами внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:
Система внутрішнього забезпечення якості освіти передбачає контроль за:
Методи контролю за діяльністю керівника гуртка:
Методи контролю за результатами освітньої діяльності:
Види внутрішньої системи забезпечення якості освіти (за змістом):
Форми внутрішньої системи забезпечення якості освіти:
Організація перевірки стану кожного з питань змісту внутрішньої системи забезпечення якості освіти складається з таких етапів:
Директор Центру відповідає за функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти та разом із заступниками з навчально-виховної та навчальної роботи здійснює контроль за її діяльністю. Координує роботу внутрішньої системи забезпечення якості освіти особа, призначена директором Центру. Як експерти до участі в конртолі можуть залучатися сторонні компетентні організації та окремі фахівці.
Підстави для проведення контролю:
Результати контролю оформлюються у вигляді аналітичної довідки чи наказу, в яких зазначається:
Педагогічний працівник, який підлягає контролю, має право:
За підсумками контролю з метою забезпечення якості освіти у залежності від його форми, цілей і задач, а також з урахуванням реального стану справ:
Директор Центру за результатами контролю з метою забезпечення якості освіти приймає рішення:
Періодичність та види контролю визначаються адміністрацією Центру самостійно на навчальний рік відповідно до перспективного плану роботи закладу задля отримання об’єктивної інформації про реальний стан справ та результати діяльності працівників.
Забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу
ЗПО для організації освітнього процесу має бути забезпечений такими ресурсами, як:
ІІІ. Система та механізми академічної доброчесності
Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками передбачає:
Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:
Порушенням академічної доброчесності вважається:
За порушення академічної доброчесності педагогічні працівники ЗПО можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:
За порушення академічної доброчесності здобувачі освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:
Принципи, норми етики та академічної доброчесності визначено у Кодексі про академічну доброчесність учасників освітнього процесу Центру позашкільної освіти ім. О.Разумкова м.Бердичева, затвердженого рішенням педагогічної ради від 31.08.2018 року і розміщеного на офіційному сайті закладу.
ІV. Критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти
Компетентснісна освіта зорієнтована на практичні результати, досвід особистої діяльності, вироблення ставлень, що зумовлює принципові зміни в організації освітнього процесу, який стає спрямованим на розвиток конкретних цінностей і життєво необхідних знань і умінь вихованців.
У контексті цього змінюються і підходи до оцінювання результату освітньої діяльності здобувачів освіти як складової освітнього процесу. Оцінювання має грунтуватися на позитивному принципі, що передусім передбачає врахування рівня досягнень вихованця.
Результати освітньої діяльності вихованців на всіх етапах освітнього процесу не можуть обмежуватися знаннями, уміннями, навичками. Метою навчання мають бути сформовані компетентності, як загальна здатність, що базується на знаннях, досвіді та цінностях особистості. Підсумком навчання вихованців закладу позашкільної освіти є сформованість у них пізнавальної, практичної, творчої і соціальної компетентностей.
Пізнавальні компетентності передбачають оволодіння поняттями та знаннями з різних галузей; основних процесів суспільного життя; набуття знань про морально-психологічні якості; способи організації змістовного дозвілля.
Практичні компетентності передбачають формування різноманітних техніко-технологічних умінь та навичок, здатності реалізовувати і захищати свої права, орієнтуватися у соціальних відносинах, встановлювати зв’язки між подіями і явищами, формулювати, висловлювати та доводити власну думку, позицію.
Творчі компетентності передбачають набуття досвіду власної творчої діяльності з різних галузей знань, розв’язання творчих завдань, здатності виявляти творчу ініціативу; розвиток дослідницьких здібностей, системного, просторового і логічного мислення, уяви, фантазії; потреби у творчій самореалізації та духовному вдосконаленні.
Соціальні компетентності орієнтовані на досягнення високого рівня освіченості і вихованості; емоційний, фізичний та інтелектуальний розвиток; формування позитивних особистісних якостей (самостійність, наполегливість, працелюбство та ін.), ціннісного ставлення до себе та оточуючих, вміння працювати в колективі; розвиток здатності до професійного самовизначення, творчого становлення; формування громадянської поведінки, патріотизму, любові до України.
Основними функціями оцінювання навчальних досягнень вихованців є:
Оцінювання знань, умінь, навичок вихованців базується на рівневій технології оцінювання. В основу такої технології оцінювання навчальних досягнень вихованців покладено орієнтири чотирьох рівнів: П, С, Д, В (початковий, середній, достатній, високий).
Рівень-сходинка, на якій у той чи інший момент перебуває вихованець, визначається за такими показниками:
Рівневі показники оцінювання знань вихованців – це є перша складова ефективності освітньої діяльності гуртківців.
Участь у масових заходах відповідно до напряму свого гуртка, та їх досягнення – це друга складова якісної роботи вихованців.
Результати освітньої діяльності здобувачів освіти визначені прогнозованим результатом, зафіксованим для кожного гуртка його навчальною програмою.
Вимога 1. Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, реалізація сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти.
Критерії оцінювання:
1.1. Педагогічні працівники планують свою діяльність, аналізують її результативність.
1.2. Педагогічні працівники впроваджують освітні технології, спрямовані на формування ключових компетентностей і наскрізних умінь здобувачів освіти.
1.3. Педагогічні працівники беруть участь у формуванні та реалізації індивідуальних освітніх траєкторій для здобувачів освіти (за потреби).
1.4 Педагогічні працівники створюють та/або використовують освітні ресурси (мультимедійні презентації, відеоматеріали, методичні розробки, веб-сайти, блоги тощо).
1.5. Педагогічні працівники сприяють формуванню суспільних цінностей здобувачів освіти у процесі їх навчання, виховання й розвитку.
1.6. Педагогічні працівники використовують засоби інформаційно-комунікаційних технології в освітньому процесі.
Вимога 2. Постійне підвищення професійного рівня й педагогічної майстерності педагогічних працівників.
Критерії оцінювання:
2.1. Педагогічні працівники забезпечують власний професійний розвиток і підвищення кваліфікації, зокрема й щодо методик роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
2.2. Педагогічні працівники здійснюють інноваційну освітню діяльність, беруть участь в освітніх проєктах, залучаються до роботи як освітні експерти.
Вимога 3. Налагодження співпраці зі здобувачами освіти, їхніми батьками, працівниками закладу освіти.
Критерії оцінювання:
3.1. Педагогічні працівники діють на засадах педагогіки партнерства.
3.2. Педагогічні працівники співпрацюють із батьками здобувачів освіти з питань організації освітнього процесу, забезпечують постійний зворотний зв'язок.
3.3. У закладі освіти існує практика педагогічного наставництва, взаємонавчання та інших форм професійної співпраці.
Вимога 4. Організація педагогічної діяльності та навчання здобувачів освіти на засадах академічної доброчесності.
Критерії оцінювання:
4.1. Педагогічні працівники під час педагогічної й наукової (творчої) діяльності дотримуються академічної доброчесності.
4.2. Педагогічні працівники сприяють дотриманню академічної доброчесності здобувачами освіти.
Процедура оцінювання діяльності педагогічного працівника включає в себе атестацію.
Атестація педагогічних працівників - це система заходів, спрямованих на всебічне та комплексне оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників. Атестація педагогічних працівників може бути черговою або позачерговою. Педагогічний працівник проходить чергову атестацію не менше одного разу на п’ять років, окрім випадків, передбачених законодавством.
За результатами атестації визначається відповідність педагогічного працівника займаній посаді, присвоюються кваліфікаційні розряди, педагогічні звання та тарифні розряди оплати праці.
Положення про атестацію педагогічних працівників затверджує центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Загальна кількість академічних годин для підвищення кваліфікації педагогічного працівника впродовж п’яти років не може бути меншою за 120 годин, з яких певна кількість годин має бути обов’язково спрямована на вдосконалення знань, вмінь і практичних навичок у частині роботи з дітьми з особливими потребами.
Один із принципів організації атестації – здійснення комплексної оцінки діяльності педагогічного працівника, яка передбачає забезпечення всебічного розгляду матеріалів з досвіду роботи, вивчення необхідної документації, порівняльний аналіз результатів діяльності впродовж усього періоду від попередньої атестації. Необхідною умовою об’єктивної атестації є всебічний аналіз освітнього процесу у закладі, вивчення думки батьків, вихованців та колег педагога, який атестується.
Визначення рівня результативності діяльності педагога, оцінювання за якими може стати підставою для визначення його кваліфікаційного рівня наведено в таблиці «Критерії оцінювання роботи педагогів закладу позашкільної освіти».
Критерії оцінювання роботи педагогів закладу позашкільної освіти
І – високий рівень |
ІІ – середній рівень |
ІІІ – низький рівень |
Педагог застосовує знання на практиці, володіє методами аналізу й синтезу, психодіагностики: вміє оцінювати свою діяльність у контексті інноваційної позашкільної педагогіки. Творчо використовує наукові й практичні досягнення. |
Педагог інколи має труднощі у застосуванні знань на практиці, частково володіє методами аналізу й синтезу, психодіагностики, не завжди здатний оцінити свою діяльність з точки зору інноваційної позашкільної педагогіки. Не завжди вміє творчо використовувати наукові й практичні досягнення. |
Педагог не вміє оцінювати свою педагогічну діяльність. На низькому рівні володіє методами аналізу й синтезу, психодіагностики, не використовує в своїй роботі наукові та практичні досягнення. Не може застосовувати свої знання в практичній діяльності. |
Педагог добре обізнаний з державними нормативними документами в галузі позашкільної освіти, досконало володіє методикою проведення сучасних занять. Розуміє значення досягнень інноваційної вітчизняної і світової наукової та народної педагогіки, передового педагогічного досвіду. |
Педагог обізнаний із державними нормативними документами в галузі позашкільної освіти, на належному рівні володіє методикою проведення сучасних занять, але іноді має труднощі у визначенні їх головних завдань. Знає досягнення інноваційної педагогіки, передовий педагогічний досвід, але не завжди може застосовувати їх у своїй діяльності. |
Педагог недостатньо обізнаний із державними нормативними документами у галузі позашкільної освіти, погано орієнтується в питаннях інноваційної педагогіки, не до кінця осягнув її методологічну основу. Недостатньо знає досягнення вітчизняної і світової педагогіки, передовий педагогічний досвід, не може виробити інноваційний стиль діяльності. |
У педагога добре сформовані вміння й навички педагогічної діяльності, вироблений інноваційний стиль роботи, він використовує досягнення вітчизняної педагогіки, запроваджує диференційно-діагностичну систему в освітньому процесі |
У педагога в основному сформовані вміння й навички педагогічної діяльності, але інноваційний стиль роботи не вироблений. Він має труднощі у використання досягнень вітчизняної та світової педагогіки, запровадження диференційно-діагностичної системи в освітньому процесі. |
У педагога недостатньо сформовані вміння й навички педагогічної діяльності, він може виробити інноваційний стиль роботи, не вміє використовувати досягненння вітчизняної та світової педагогіки, не може запроваджувати диференційно-діагностичної системи в освітньому процесі. |
Ефективність роботи керівника гуртка визначається рівневими показниками оцінювання знань вихованців, а також участю вихованців у масових заходах відповідно до напряму гуртка, їх досягнення на змаганнях, конкурсах, виставках, фестивалях.
Управлінська діяльність керівних працівників закладу позашкільної освіти на сучасному етапі передбачає вирішення низки концептуальних положень:
Сучасні положення освітнього менеджменту вимагають від керівника закладу позашкільної освіти фахових компетенцій:
Інакше кажучи, діяльність керівника закладу позашкільної освіти визначається такими чинниками:
Установити ефективність освітнього процесу, якість створених умов для його проведення, вплив керівника на продуктивність роботи Центру неможливо без належної оцінки результатів його діяльності.
Однією з форм контролю діяльності педагогічних працівників, до яких належать і керівники закладу освіти, є атестація. Метою даного контролю за діяльністю закладу позашкільної освіти є:
Оцінювання управлінської діяльності складається з чотирьох етапів:
на підготовчому етапі відповідальною особою проводиться відбір, систематизація та аналіз матеріалів, що характеризують динаміку розвитку закладу позашкільної освіти, рівень управлінської діяльності його керівників; аналізуються статистичні дані;
включає самоаналіз та самооцінку управлінської діяльності керівником закладу освіти; внесення коректив в управлінську діяльність керівників за результатами само експертизи; отримання інформації про соціально-психологічний клімат у Центрі та рівень умінь гуртківців; визначення відповідності діяльності керівників закладу нормативним аспектам управління, проблем та резервів розвитку закладу, напрямків надання методичної допомоги; загальна оцінка управлінської діяльності, підготовка висновків та пропозицій;
глибокий аналіз предмету експертизи, формування банку даних за її результатами, планування розвитку закладу позашкільної освіти; регулювання та корекція управлінської діяльності, виявлення якісних змін предмету експертизи та прогнозування розвитку Центру;
вдосконалення та коригування окремих напрямків та форм управління освітнім процесом.
Керівником закладу освіти створюються необхідні умови для оптимальної діяльності учасників освітнього процесу, усуваються виявлені недоліки в роботі, здійснюється реалізація програм стратегічного розвитку Центру.
Вимоги до ділових та особистісних якостей керівника закладу освіти:
Ефективність управлінської діяльності керівника закладу позашкільної освіти включає стан реалізації його управлінських функцій, основних аспектів та видів діяльності, ступніь їх впливу на результативність освітнього процесу:
Вимога 1. Наявність стратегії розвитку й системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей і завдань.
Критерії оцінювання:
1.1. У закладі освіти затверджено стратегію його розвитку, спрямовану на підвищення якості освітньої діяльності.
1.2. У закладі освіти річне планування й відстеження його результативності здійснюються відповідно до стратегії його розвитку та з урахуванням освітньої програми.
1.3. У закладі освіти здійснюється самооцінювання якості освітньої діяльності на основі стратегії (політики) і процедур забезпечення якості освіти.
1.4. Керівництво закладу освіти планує та здійснює заходи щодо утримання в належному стані будівель, приміщень, обладнання.
Вимога 2. Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм.
Критерії оцінювання:
2.1. Керівництво закладу освіти сприяє створенню психологічно комфортного середовища, яке забезпечує конструктивну взаємодію здобувачів освіти, їхніх батьків, педагогічних та інших працівників закладу освіти та взаємну довіру.
2.2. Заклад освіти оприлюднює інформацію про свою діяльність на відкритих загальнодоступних ресурсах.
Вимога 3. Ефективність кадрової політики й забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників.
Критерії оцінювання:
3.1. Керівник закладу освіти формує штат закладу, залучаючи кваліфікованих педагогічних та інших працівників відповідно до штатного розпису та освітньої програми.
3.2. Керівництво закладу освіти за допомогою системи матеріального й морального заохочення мотивує педагогічних працівників до підвищення якості освітньої діяльності, саморозвитку, здійснення інноваційної освітньої діяльності.
3.3. Керівництво закладу освіти сприяє підвищенню кваліфікації педагогічних працівників.
Вимога 4. Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодія закладу освіти з місцевою громадою.
Критерії оцінювання:
4.1. У закладі освіти створюються умови для реалізації прав і обов'язків учасників освітнього процесу.
4.2. Управлінські рішення приймаються з урахуванням пропозицій учасників освітнього процесу.
4.3. Керівництво закладу освіти створює умови для розвитку громадського самоврядування.
4.4. Керівництво закладу освіти сприяє виявленню громадської активності та ініціативи учасників освітнього процесу, їх участі в житті місцевої громади.
4.5. У режимі роботи закладу освіти й розкладі занять ураховуються вікові особливості здобувачів освіти відповідно до їхніх освітніх потреб.
4.6. У закладі освіти створюються умови для реалізації індивідуальних освітніх траекторій здобувачів освіти.
Вимога 5. Формування й забезпечення реалізації політики академічної доброчесності.
Критерії оцінювання:
5.1. Заклад освіти реалізує політику академічної доброчесності.
5.2. Керівництво закладу освіти сприяє формуванню в учасників освітнього процесу негативного ставлення до корупції.
Для ефективного управління заклад позашкільної освіти має бути забезпечений такими компонентами інформаційних систем, як:
VІ. Інклюзивне освітнє середовище в Центрі, універсальний дизайн та розумне пристосування
Особам з особливими освітніми потребами освіта надається нарівні з іншими здобувачами освіти, зокрема шляхом створення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та універсального дизайну і розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби таких осіб.
Створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища передбачає:
Універсальний дизайн закладу створюється на таких принципах:
VІІ. Запобігання і протидія булінгу (цькуванню)
Запобігання і протидія булінгу (цькуванню) в закладі позашкільної освіти передбачає:
VІІІ. Застосування системи внутрішнього моніторингу для відстеження й коригування результатів освітньої діяльності
До складу системи внутрішнього моніторингу належать:
Методи збирання інформації:
Інструментарій методів збирання інформації:
ІХ. Механізми реалізації внутрішньої системи забезпечення якості освіти
Механізми реалізації ВСЗЯО передбачають здійснення періодичного оцінювання компонентів ЗПО за напрямами оцінювання відповідальними посадовими особами і представниками громадських структур закладу освіти на основі визначених методів збирання інформації та відповідного інструментарію. Отримана інформація узагальнюється, відповідний компонент оцінюється, після чого зазначені матеріали передаються дирекції закладу для прийняття відповідного управлінського рішення щодо вдосконалення якості освіти в закладі позашкільної освіти.
Дані щодо процедури й результатів оцінювання мають узагальнюватися, зокрема в таблицях, прикладом яких є наведена нижче таблиця «Механізми реалізації ВСЗЯО» (див. табл. 1), де передбачені такі змістові графи.
Визначається відповідно до частоти оцінювання (1 раз на п’ять років, 1 раз на 2 роки, 1 раз на рік, півріччя (семестр), квартал (чверть), щомісячно, щотижнево).
Ними є не тільки члени адміністрації закладу освіти, а й представники колективу, громадських організацій закладу. Перелік таких осіб може виглядати так: директор, заступники директора, голови методичних об’єднань, педагогічні працівники, психолог, члени ради закладу, батьківського комітету, учнівського комітету тощо.
У цій графі визначається метод збирання інформації (аналіз документів, опитування, спостереження, моніторинг) та інструментарій (пам’ятка, бланк, анкета тощо).
До інформації, яку має надати відповідальна особа після завершення процедури оцінювання, віднесено аналітичну довідку, письмовий звіт, усний звіт, доповідну записку, акт тощо.
Рівень оцінювання як обов’язковий елемент механізму передбачає визначення рівня оцінювання: перший (високий); другий (достатній); третій (потребує покращення); четвертий (низький).
Управлінське рішення приймається на основі аналізу отриманої інформації у вигляді наказу, рішення педагогічної ради, ради закладу, розпорядження, вказівки, письмового доручення, припису, інструкції, резолюції тощо і спрямоване на вдосконалення якості освіти в ЗПО.
Таблиця 1
Механізми реалізації внутрішньої системи забезпечення якості освіти
№ з/п |
Компоненти напряму оцінювання |
Періодичність оцінюва-ння |
Відповідальні за оцінювання |
Методи збирання інформації та інструментарій |
Форми узагальнення інформа-ції |
Рівень оцінювання |
Управлінське рішення |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1. |
Освітнє середовище |
|
|
|
|
|
|
|
Облаштування території закладу |
|
|
|
|
|
|
|
Стан приміщення закладу |
|
|
|
|
|
|
|
Дотримання повітряно-теплового, питного режиму, стан освітлення |
|
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
2. |
Система оцінювання здобувачів освіти |
|
|
|
|
|
|
|
Оприлюднення критеріїв, правил та процедур оцінювання навчальних досягнень |
|
|
|
|
|
|
|
Здійснення аналізу результатів навчання здобувачів освіти, |
|
|
|
|
|
|
|
Упровадження формувального оцінювання |
|
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
3. |
Педагогічна діяльність педагогічних працівників ЗО |
|
|
|
|
|
|
|
Реалізація індивідуальних освітніх траєкторій учнів |
|
|
|
|
|
|
|
Використання засобів ІКТ в освітньому процесі |
|
|
|
|
|
|
|
Розвиток педагогіки партнерства |
|
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
4. |
Управлінські процеси ЗО |
|
|
|
|
|
|
|
Затвердження стратегії розвитку ЗО |
|
|
|
|
|
|
|
Здійснення річного планування відповідно до стратегії |
|
|
|
|
|
|
|
Підвищення кваліфікації педагогічних працівників |
|
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
Центр позашкільної освіти імені Олександра Разумкова, управління освіти і науки виконавчого комітету Бердичівської міської ради. Комплексний багатопрофільний позашкільний навчальний заклад.
КОНТАКТИ13301, м. Бердичів, вул. Вінницька 21(04143) 2-11-89 Тел.cpo.razumkova@ukr.net